Poznejme dva kopce z typického trojvrší Slovácka!

Buchlov - kaple Sv.Barbory (okružní)

Náročnost: Středně těžká trasa Délka: 4,3 km

Tato trasa má značné výškové převýšení dosahující asi 220 m mezi hospodou Pod Břesteckou skalou a hradem Buchlovem. My se ale nemusíme bát, protože na překonání výškového rozdílu máme celých 2,3 km!

Od hospody Pod Břesteckou skalou a turistického rozcestníku v její blízkosti se budeme ubírat po červené značce směrem na Buchlov. Již od začátku trasy začneme nabírat první výškové metry a po prvních stovkách kroků můžeme po ohlédnutí vidět skalní stěny Břestecké skály.

Po 0,9 km se z lesa dostáváme k osamocenému stavení, za kterým se táhnou louky, a tady na rozhraní lesa a luk se můžeme pokochat prvními pohledy na hrad Buchlov. Před stavením také roste mohutný starý dub se zavěšeným svatým obrázkem a lavičkou, která může poskytnout první vítané zastavení.

300 m od tohoto stavení jdeme dále po červené, kolem dalšího stavení. Červená značka stavení obchází a dostává nás k rozcestí Pod Barborkou, kde se přidává žlutá značka stoupající z Buchlovic a naučná stezka Okolo Buchlova, na které překvapí dřevěné sochy lesní zvěře. Spolu se žlutou značkou stoupáme dál a už 200 m od rozcestí nás cesta vede kolem skalní plotny špičaté skalky, právě teď jsme u Čertova sedla, kde si můžeme z informační tabule přečíst o pověsti spjaté s tímto útvarem (turistické rozcestníky a mapy však Čertovo sedlo chybně umísťují na hřebenové sedlo ve východním svahu kopce, kudy vede zelená značka - viz dále). Od Čertova sedla nás pak od hradní brány dělí už jen 0,6 km stoupání.

Po prohlídce hradu pokračujeme od parkoviště po zelené turistické značce ke kapli Sv. Barbory na vedlejším kopci. Vzdálenost je asi 0,7 km a jen závěrečných 200 m před kaplí vyžaduje větší námahu při strmém stoupání. Kaple Svaté Barbory je zasvěcená patronce dělostřelců svaté Barboře. Byla zbudována jako pohřební místo pánů Berchtoldů z hradu Buchlova. Barokní kaple stojí na kopci zvaném Modla neboli lidově Barborka. Tento kopec byl osídlen již v dávné minulosti Kelty, kteří po sobě zanechali obětní místa ve zdejších skalách. Dalšími pozůstatky jsou dodnes znatelné valy a příkopy. Ve svazích pod kaplí by nám neměla uniknout ani přírodní zajímavost desítek pískovcových skal, zahrnutých do přírodní památky Barborka. Z vrcholu u kaple se už nemusíme obávat dalších výstupů, máme před sebou posledních 1,1 km, až na výjimku jednoho sedla a strmého klesání zpátky k hospodě Pod  Břesteckou skalou.

Z vrcholu se 250 m po zelené dostáváme do hřebenového sedla s  turistickým rozcestím zvaným Čertovo sedlo (pravé Čertovo sedlo jsme už míjeli před Buchlovem). Poslední zajímavost závěru je více než o  300 m dál od rozcestí po zelené. Z hřebene tu vystupuje v  místě zvaném Na Kostelíkách skála připomínající falus - tedy mužský úd. Po prohlídce tohoto asi 4 m vysokého údu nás čeká posledních 0,5 km nejprudšího klesání s převýšením více než 140 m. Při závěrečném sestupu je třeba dbát zvýšené opatrnosti, protože pěšina vede přes skály a může tedy ujíždět!